Sidor

14 oktober 2011

ICE



Idag har vi kollegor knappat in våra I.C.E nummer på jobbtelefonen, vilket jag tycker alla ska göra i sina mobiler. Och för er som inte vet vad jag menar med ICE;

ICE, eller In Case of Emergency, är en kampanj som går ut på att man lägger in information om personer att kontakta vid en olycka i sin mobiltelefons telefonbok. ICE är ett internationellt vedertaget system.
Vid svåra olyckor, med okontaktbara offer, kan ofta polis och sjukvårdare använda offrets mobiltelefon för att identifikation. Idén med ICE är att mobiltelefonägaren skriver in bokstäverna "ICE", samt namn och telefonnummer till sina närmast anhöriga i telefonboken. Om man gör detta kan räddningstjänsten snabbare få tag på anhöriga i händelse av att telefoninnehavaren skulle drabbas av en allvarlig sjukdom eller olycka. På så sätt kan man också snabbare få uppgifter om medicinering eller andra viktiga fakta.

I Sverige tycker SOS Alarm att ICE är bra och uppmanar till att föra detta vidare i Sverige.

Så i min mobil står det "ICE make Tobbe +mobilnummer". Man kan även skriva ICE1, ICE2 osv om man vill ha fler kontaktpersoner inlagda i sin mobil. Lite "of topic" men jag tycker absolut ni ska ha ICE i era mobiler, det är kvällens tips till er!

 

2 kommentarer:

Rapport till Vänfors sa...

Toppen bra tips, ska genast lägga in i min telefon och be resten av familjen att göra lika.
Kram Annika

Becca sa...

Mycket smart kollega du har ;) ♥