Sidor

6 april 2011

Kryddor

Matlagning är ju inte en av mina bästa sidor, har varken talang eller intresse- jag städar faktiskt hellre än lagar mat. Men jag kan ju inte låta mannen laga maten hela tiden och jag kan ju såklart laga ihop nånting. Men det här med kryddor- vad passar till vilken rätt?! Jag har fyra 'ting' som jag smaksätter 'allt' med; salt, peppar, sambal och vitlök. Nu har jag köpt lite olika färska örter (kryddor- ja vad säger man?!) och när och i vad ska jag använda det? Rosmarin liksom- vad har jag det i- och lamm äter vi inte kan jag ju säga på en gång. Och timjan sen? Nån som kan tipsa, eller vet nån sida/bok som jag kan läsa :) Det är väl aldrig försent att lära sig. Hoppas jag.

6 kommentarer:

Nyanser av vitt sa...

Synd att ni inte äter lamm men du kan använda både timjan och rosmarin till ugnsrostade rotfrukter. Supergott!
Kram

Lena sa...

Hej!
Är inget matlagningsproffs precis, men....

Timjan är supergod färsk till olika pastarätter. Jag brukar servera den vid bordet.

Rosmarin, citronskivor och sardeller på ett (fryst) fiskblock tillagad i ugn...mums

Lycka till!

Ida sa...

Ja rosmarin och lamm känns ju givet, men gillar du inte det så....har du missat nåt! I ärlighetens namn är jag urdålig på att använda färska kryddor. Jag tycker att persilja är himla användbart i det mesta. Timjan brukade jag ha i bröd på den tiden jag bakade (och åt ;)) det. Min absoluta favvvokrydda just nu är spiskummin (ingen färsk ört, jag vet men ändå).

Fröken Fräken sa...

Det här med mat är verkligen inte mitt gebit heller! Jag gör det, men jag kan inte säga att jag tycker att det är jättekul. Skulle behöva bli bättre på det här med kryddor, jag köper ju bara hem kryddväxter för att de ska stå och vara snygga ;-D

Min taklampa kommer från Ikea, men det är en modell som de tyvärr tagit bort.. jag köpte min, plus en till jag inte just nu har uppe, på Blocket.

Hammarsbacken sa...

Ha ha, låter precis som mej. Idag sa maken -om du städar lagar jag mat. Det passade mig utmärkt. Så kryddorna kan jag nog inte hjälpa dig med tyvärr... Ha det bra. Kramis.

Stephanie sa...

Hej!

Det var fint så där planterat i konservburkar. Jag ska härma dig med det.

Färsk timjan är gott att bryta ner i tomatsås och äta med pasta. Basilika lika så!

/Stephanie