Sidor

5 juni 2011

Dokumentation



Att jag inte har tänkt på det här sättet tidigare. När Ida och hennes familj var förbi här så nämndes bloggandet och i förbifarten sas ordet dokumentation.

I bloggvärlden, främst i bloggar kring inredning är det många som är pedagoger, lärare, förskolelärare mfl. Och det många egentligen gör är att de dokumentarar i sina bloggar, jag gör det främst i renoveringsinläggen (t.ex. före-efter bilder). Och inte så konstigt för mig i och med att min inriktning under lärarutbildningen var just Reggio Emilia (läs HÄR om du vill läsa mer om det) och den pedagogiken handlar mycket om dokumentation- att se, följa och bevara utvecklingen, på olika sätt.  
Jordgubbsplantan t.ex, hur många ggr har jag inte fotat den? Jag följer utvecklingen och nu har det blivit en röd liten 'gubbe' .
I min blogg, i mina inlägg så dokumenterar jag. Och med det dåliga minne som jag har så behövs väl det haha :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är också pedagog, förskollärare och har läst 7,5 hcp om Reggio Emilia. Tycker att det är intressant, spännande, svårt och jobbigt det här med dokumentation. Fast på min blogg är det hur enkelt som helst, för det mesta!;)
Kram grodmamman

Ida sa...

Precis, bloggen är dokumetation, analys och utvärdering av livet. Portfolio...?