Sidor

8 mars 2011

Angående förskolan

Efter att jag både har läst och sett på nyheterna kring "pressen att hämta tidigt på förskolan" (läs artikel här )så kände jag att jag måste kommentera, även om denna blogg i huvudsak är en heminredningsblogg.

Jag ser detta ur två vinklar, dels som mamma men även som förskolelärare och känner absolut igen mig i situationen. Vi vill vara duktiga föräldrar som hämtar barnen tidigt från "dagis"- det heter förskola för att vara korrekt, men ibland blir det på bekostnad av något eller någon annan, såsom lönen, barnen, arbetet osv. "Alla andra gör det" är ett klassiskt citat. Men bara för att alla andra gör det så betyder inte det att det är det bästa alternativet. Att hämta barnen tidigare för att sen t.ex sätta dom framför tvn så du hinner laga mat, jobba lite hemma osv då kan man lika gärna låta barnen vara kvar på förskolan.

Som förskolelärare vill jag poängtera det självklara- förskolan är till för barnen och vi gör vårat yttersta för att barnen ska må bra och trivas men vårat arbete är inte alltid det lättaste. Men det är inte barnens, föräldrars eller vårat fel- vi måste trycka på högre insatser, dom som har makten att förändra situationen som råder idag- dom alltför stora barngrupperna, för få 'fröknar', begränsad tillgång till resurer och vikarier (för vi "dagisfröknar" kan också bli sjuka), vi vistas i för små, slitna och nedgågna lokaler- ja listan kan göras lång.

Själv så har jag inte börjat jobba heltid än men självklart har jag funderat på hur långa dagar mina barn kommer få på förskolan, ska jag jobba heltid, hur ska vi lägga upp våran arbetstid på bästa möjliga sätt osv. Min ångest har varit att vi kommer behöva lämna barnen så tidigt- direkt vid öppning MEN! Av egen erfarenhet så är den lugnaste tiden på förskolan direkt vid öppning och närmare stängning- då kommer mina barn ha lyxen att ha en fröken nästan helt för sig själv än att dela på henne/honom med massa andra barn.

Sen kommer vi dela på hämtning och lämning, i princip kommer det bli jag som lämnar och min man som hämtar med undantag givetvis. Det kommer bli jag som jobbar mer eftermiddagar/kvällar då vi har möten och planeringar och då får min man "ta barnen". Vilket är helt okay såklart, barnen är ju hemma med sin pappa och jag som kvinna behöver inte offra min arbetstid och lön för vi klarar oss på våra löner.

Och ja- sen har inte alla den förmånen, alla familjer har inte två föräldrar- men visst är det då bra att förskolan finns!? Satsa på förskolan, investera i framtiden, tryck på våra politiker för vi vill väl ändå ha det bästa till det bästa vi har?

ps. Jag kommer sen att jobba 90% -att vara ledig en dag varannan vecka (säg varannan måndag) och det är för att jag vill ha en hel dag med barnen själv. Vi som familj klarar det ekonomiskt, vi har den möjligheten och vi väljer att göra så.

Så. Nu har jag tyckt till.
Vad tycker Du?

Inga kommentarer: