Sidor

21 februari 2011

Uppvärmning

På våran renoveringslista står ju även punkten ett nytt värmesystem, och som allt annat så är det en djungel det också att veta och hitta det bästa alternativet för just vårat hus.

Nu ska jag inte uttala mig alltför mycket om det här då jag inte är alls lika insatt i det som Tobbe är (han har koll!) men som jag har förstått så lutar det åt att vi ska ha en luftvattenvärmepump och komplettera med solceller.

En värmepump som snabbt och effektivt betalar igen investerade pengar är en Luft-vattenvärmepump. Den tar sin luft från utomhusluften och omvandlar den till ny värme, färdig att värma ditt varmvatten och dina radiatorer. En Luft-vattenvärmepump kopplas till ditt befintliga, vattenburna system och du får på så vis miljövänlig och energisnål värme till dina värmegolv, dina element och i alla dina kranar.

En luftvärmepump som är avsedd för att förse värme till ett vattenburet system med radiatorer eller golvvärme kallas för luft/vatten-värmepump. I och med att denna typ av luftvärmepump förser husets befintliga primära värmesystem med energi så sprids värmen till alla rum vilket ger en helt annan besparingsmöjlighet än med en luftvärmepump för luft/luft. Luftvärmepumpen för luft/vatten kan dessutom värma tappvarmvatten och därigenom även spara på denna uppvärmningskostnad.

infot har jag googlat.

3 kommentarer:

Made in Persbo...Carina sa...

Hej hej, Kul att du gillade muffinsbilarna!
Det är en metallplåt med 8 bilar i olika modeller i en och samma plåt. Jag har köpt den på SG Design och interiör i Trollhättan för ett par år sedan. Har för mig att den då fanns att köpa på webshoppen houseofhedda också.

Kram, Carina

tina | pepparochvanilj.se sa...

Ojoj, vilka svåra beslut... gäller att tänka till=) Good luck ;)

Kraam Tina

Allt och/eller Inget sa...

Det verkar ju riktigt bra det där med luft/vatten.